سنگ بازالت ماکو

سنگ گرانیت بازالتی و تراورتن

سنگ بازالت ماکو

سنگ گرانیت بازالتی و تراورتن

چرا از سنگ بازالت در فضای باز استفاده کنیم

سنگ بازالت مورد استفاده در محوطه باز موضوعی است که قرار است در این مقاله به آن بپردازیم . شرکت سنگ بازالت ماکو شما را به مطالعه این مطلب دعوت می کند .

سنگ بازالت نوعی سنگ آتشفشانی بیرونی است که در اثر فعالیتهای آتشفشانی و خارج شدن ماگما از آتشفشان و سرد شدن سریع آن در هوای سرد تشکیل می شود .

در کشور ما نیز به دلیل زیاد بودن پدیده های آتشفشانی در طی قرن ها سنگ بازالت به وفور یافت می شود . مهم ترین معادن سنگ بازالت ایران معادن سربیشه در خراسان جنوبی و بازالت ماکو در آذربایجان غربی است.

از این سنگ در ساخت نمای بیرونی و داخلی ساختمان ها ، پیاده روها ، سنگفرش پارکها ، ساخت مجسمه ها ، جدول ها و … استفاده می شود  .

آشنایی با سنگ بازالت

بازالت از گروه سنگهای آذرین بیرونی است که به دلیل سرد شدن سریع ماگما در مجاورت هوا به رنگهای تیره طوسی تا مشکی دیده می شود و دارای دانه بندی ریز و متراکم و سخت است . سنگ بازالت بعد از سنگ گرانیت فراوان ترین سنگ آتشفشانی در دنیاست .

استحکام و مقاومت بالای این سنگ موجب شده که در ساختمان سازی و صنعت بسیار مورد استفاده قرار گیرد .

مزایای بازالت در ساختمان سازی

1- سنگ بازالت دارای مقاومت فشاری و سایشی بالایی است و این موجب می شود در مکان هایی که رفت و آمد بیشتر است مقاومت خوبی از خود نشان دهد .

2- تخلخل زیاد سنگ بازالت باعث می شود چسبندگی خوبی به ملات داشته باشد و این برای استفاده این سنگ در نمای ساختمان نقطه قوت آن محسوب می شود .

3- مقاومت حرارتی و گرمایی بازالت بالاست و در شهرهایی که دمای هوا بالاست آسیبی نمی بیند .

4- سنگ بازالت استحکام ، تراکم و دوام بالایی دارد که در ساختمان سازی مزیت بزرگی محسوب می شود .

5- مقاومت بازالت در برابر رطوبت و مواد اسیدی بسیار بالاست و این باعث می شود که مکان هایی که رطوبت در آنجا زیاد است مثل حمام ، سرویس بهداشتی ، استخر و … بتوان با خیال راحت از آن استفاده کرد .

سنگ بازالت مورد استفاده در محوطه باز

محوطه باز هم می تواند شامل مشاعاتی نظیر حیاط در ساختمان باشد و یا شامل پارک ها و پیاده روهای کوچه ها و خیابان ها شود . در هر صورت منظور محلی است که در معرض تابش مستقیم خورشید و بارش برف و باران قرار دارد و رفت و آمد افراد در آنجا زیاد است .

برای این منظور باید از سنگ هایی نظیر بازالت استفاده کرد که در مقابل عوامل یاد شده مقاومت بالایی داشته باشند و به سرعت فرسوده و کهنه نشوند . سنگ بازالت مورد استفاده در محوطه باز ساختمان شامل موارد زیر می باشد :

  • نمای بیرونی ساختمان
  • سنگ کفپوش حیاط
  • پله های حیاط و رمپ پارکینگ
  • مجسمه یا آب نمای حیاط
  • پیاده روی جلوی ساختمان

برای خواندن ادامه مطلب کلیک کنید .